November 13, 2009

Selamat pengantin baru!



Abang masih ber'honeymoon' lagi sekarang. Selamat berbahagia abang. Akhirnya akad terlafaz jua selepas banyak rintangan yang ditempuhi. Masih segar di ingatanku. Dengan sekali lafaz, Kak Ija sah menjadi isteri abang. Aku melihat Kak Ija menitiskan airmata. Airmata kasih. Sebagai wanita, aku mengerti perasaannya (macam perasan pulak).


Sudah 3 majlis pernikahan yang kusaksikan, yakni
pernikahan 3 orang abangku. Dan semuanya bertemankan airmata kasih. Fenomena yang sama berlaku dalam kebanyakan majlis pernikahan pasangan lain. Dulu aku hanya tergelak apabila menyaksikan babak sebegitu. Entah apalah yang hendak ditangiskan. Mereka sepatutnya bergembira kerana apa yang dicitakan sudah pun terlaksana.


Setelah diri ini mula meniti kedewasaan (macam dah dewasa sangat), aku mula mengerti bahawa airmata itu adalah simbolik kepada sebuah kesyukuran. Tamat sudah sebuah penantian. Dan yang paling penting, fasa hidup yang baru sud
ah pun bermula. Daripada seorang anak mak yang manja, kepada seorang isteri untuk seorang suami, yang akan menjadi teman sepanjang hayat. Inilah sunnatullah.


Lebih daripada itu, aku tidak dapat merungkaikannya secara terperinci. Hanya yang melaluinya yang lebih mengetahui.


Akhir kata, selamat berbahagia juga untuk kaka
k2 jurusan perubatan yang bakal mendirikan baitul muslim (terutamanya kat level 4 m8). Tidak lupa untuk sahabat2, yang telah, ataupun yang bakal, ataupun masih dalam proses perancangan, mabruk ya! Kalau tiada aral, aku akan memeriahkan majlis kalian, tak pun dengan rela hati menjadi flower girl ^_^

p/s: Buat teman yang jauh, jangan lupa menje
mput diri ini ke majlis kalian. Aku akan datang. Mohon ada kekuatan itu.

2 comments:

'Aliah Mohsin said...

salam.
tahniah husna sbb dapat kakak ipar lagi! hehe..
smoga perkahwinan abg n akak ipar husna berkekalan hingga ke akhir hayat. =)

SuTeRa said...

wslm..
ameen..tgu kad dari aliah je lagi nih,hee~