March 27, 2011

tiada harapan selain Allah

Sepatutnya apa yang perlu dibuat sekarang ?

BELAJAR. Sebab nak masuk musim imtihan dah. Tapi rindu pula nak menulis.

Aku perasan, dalam seminggu ni ada biochemical imbalance yang sedang melanda diriku. Asyik rasa nak demam, rasa sakit2, pening2, rasa macam2lah. Kenapa ya? Yang terbaru ni, ibu jari kaki membengkak. Sakitnya Allah je yang tau T.T Merungutkah aku ?

Tipulah, kalau aku kata aku tenang tanpa keluh-kesah. Tapi alhamdulillah, perasaan 'down' dan mengeluh tu terus Allah tegur melalui murobbi yang tersayang. Perbicaraan mengenai tawakkal dengan mendalam membekas ke dasar sanubari hati ini. Terkesima, terus ditegur walhal perasaan keluh kesah itu baru saja melintasi benak perasaan, tidak sempat lagi kukhabarkan pada sesiapa. Masya Allah, Allah ya 'Alim, tiada satu pun yang terlepas dari pengetahuanNya.


Sebagai hamba, kita pasti diuji. Nikmat sihat, sesekali diuji dengan sakit. Nikmat lapang, seringkali diuji dengan kesibukan. Ujian-ujian ini akan menjadi penanda aras, pada iman yang kita ikrarkan. Apakah sangkaan kita terhadap Allah, sejauh mana tawakkal kita pada Allah, sedalam mana rasa harap kita pada pertolongan Allah..tapi fitrah manusia sering lupa! Lupa sekali, berulang berkali-kali, lalu terjatuhlah kita ke lembah kesilapan yang sama.



Dari Ibnu Abbas RA, katanya: Pada suatu hari aku berada dibelakang Rasulullah SAW (boncengan), lalu baginda bersabda: Wahai anak, peliharalah Allah nescaya (Dia) akan memelihara kamu, peliharalah Allah nescaya (Dia) akan berada dihadapan kamu, dan jika engkau memohon maka memohonlah kepada Allah, dan jika engkau meminta pertolongan maka mintalah pertolongan kepada Allah, dan ketahuilah bahawa sekiranya umat berkumpul (bersepakat) untuk memberikan suatu manfaat kepadamu, nescaya mereka tidak akan mampu berbuat demikian melainkan dengan sesuatu yang telah ditetapkan (ditakdirkan) oleh Allah, dan sekiranya umat berkumpul (bersepakat) untuk mendatangkan bencana keatas kamu, nescaya mereka tidak akan mampu berbuat demikian melainkan dengan sesuatu yang telah ditetapkan (ditakdirkan) oleh Allah. Dan telah diangkat segala pena dan telah kering segala buku.

(Hadis Hasan Sahih Riwayat Imam Tarmidzi)


Bait-bait hadis ini sungguh bermakna. Tiada harapan selain Allah. Tiada yang dapat memberi manfaat mahupun mudarat tanpa izin Allah.

Ya Rahman, perjuangan ini sungguh getir. Namun kemanisan berjuang dan berukhwah itu lebih indah daripada sakit yang terasa. Alhamdulillah! Manisnya tiada tara..

No comments: