September 29, 2009

Putaran kehidupan

Kembali sudah ke medan perjuangan~

Syawal semakin berlalu pergi dengan membawa 1001 cerita. Ada yang indah dan ada yang pahit. Bukan semua insan bergembira di pagi Syawal, meski ianya hari kemenangan yang harus diraikan dengan penuh kesyukuran. Aku sebagai anak rantau tentunya sangat bersyukur kerana dapat berkumpul bersama keluarga tercinta. Bersyukur amat kerana masih diberi peluang untuk meraikan hari yang mulia bersama insan2 yang dekat di hati. Bersyukur kerana masih diberi hayat dan kehidupan...

Hati ini sebak semasa menziarahi pusara nenek. Sudah 4 tahun dia pergi. Aku bermimpi bertemu dengan arwah di pertengahan Ramadhan. Semoga nenek bahagia di sana..

Pusara nenek bersebelahan dengan pusara atuk. Tapi aku tidak pernah berkesempatan bertemu dengannya. Hanya selalu mendengar cerita dari emak bahawa atuk adalah seorang yang sangat baik. Penyayang dan lembut orangnya. Ingin sekali bertemu dengannya, mungkinkah?

Aku juga menziarahi pusara abang. Beruntungnya, dia pergi tanpa dosa. Penghuni syurga, alangkah! Pusara abang yang seorang lagi agak jauh, doa kutitip penuh syahdu. Mereka telah pergi dahulu. Dunia ini penuh tipu daya yang menyakitkan. Dunia ini tiada keadilan. Di sana nanti, di hari pengadilan, semuanya akan terlerai. Terbenamlah semua kebatilan. Mereka yang kejam dan penuh muslihat, tunggu sahaja detik itu. Lihatlah samada kamu mampu ketawa lagi ataupun sebaliknya.

Perjuangan ini harus tetap dijalani dengan penuh kesabaran. Hidup ini, putarannya tersendiri.

~Mahu keluar sebentar dari segala kekalutan diri~