September 4, 2009

Menghitung hari

Masa seakan begitu lambat berlalu. Penantian yang menyeksakan, boleh kusimpulkan begitu. Jasad sahaja yang berada di sini, padahal ingatan ini terlalu kuat pada ayahbonda. Aku kerinduan! Dalam membilang detik untuk kembali ke bumi kenyalang, banyak rupanya perkara yang harus diselesaikan. Ah, tapi hati menidakkan. Lantas ada yang terabai. Duhai pengembara, janganlah bersikap lengah dalam melaksanakan tanggungjawabmu. Kau hamba, namun kau jua khalifah!

Semalam aku bertemu bulan. Hati ini tersenyum. Memang lelah di perjalanan, namun memandang kebesaran Allah membuat diri ini insaf. Kuatlah insan! Dunia ini sekadar tempat berteduh, mencari bekal untuk negeri abadi. Aku tersenyum lagi, kerana sedih pilu sudah terpujuk. Terima kasih Tuhan~

Sucikan hati ini, dalam menempuhi Ramadhan yang berbaki. Terkadang aku risau, takut terjerat dengan umpan nafsu. Kiri kanan, aku melihat ramai yang asyik dalam fantasi cinta manusia. Benar, ia kelihatan indah. Ia memang indah. Namun indah itu mungkin mengundang murka Allah. Aku mohon padamu Rabbi, agar aku istiqamah menjaga hati~


Aku tidak mahu berpaling
Pada yang mengganggu dan menggugat
Sapanya meletihkan diri

Hadirnya mengundang
penat

2 comments:

iNtuisiiNsurgeNsi said...

pulanglah...hehe..

SuTeRa said...

semangat nak balik =)
selamat bercuti.jgn lupa assignment yg banyak itu~