May 20, 2010

Hari ibu, hari guru

Hari Ibu..Hari Guru..hangat sambutannya di seluruh negara. Dua insan bermakna yang telah banyak berjasa dalam hidup kita. Dua insan yang menjadikan aku manusia yang benar2 manusia. Bukan manusia jadian, atau serigala jadian yang sebenarnya manusia.


Ibu..guru..


Dan aku memanggil ibu sebagai mak. Dia sumber kekuatanku untuk terus tabah sebagai pemburu ilmu. Bukan mudah sendirian di rantau orang. Ia menagih segunung pengorbanan hati dan perasaan. Selalu berusaha untuk melakukan yang terbaik, itu janjiku pada diri. Kerinduan yang selalu hadir terubati dengan kesibukan dan kehadiran sahabat2 tersayang.


Pernah sekali aku mengguris hati mak. Ini yang kusedari. Yang tidak kusedari barangkali terlalu kerap. Masih segar di ingatan, pada waktu itu aku masih bersekolah dalam darjah 3. Aku, mak, dan kakak sedang berbual di dapur tentang suatu isu. Entah bagaimana, kata-kataku menyinggung perasaan mak. Memang salahku.


Setelah itu, jiwa ini rasa ingin menangis. Syurga di bawah tapak kaki mak, tapi mak sedang berjauh hati. Sedihnya...


Dengan takut2, aku pergi ke arah mak. Peluk dari belakang, dan mintak maaf sungguh-sungguh. Huu, hati mak dah sejuk. Sejak tu, seboleh mungkin aku menjaga tutur kataku. Kadangkala, kita nak menangkan pendapat kita je, sehingga terlupa ada hati yang harus dijaga.


Pernah diri ini rasa sangat down. Masa tu kat kampus uia. Sangat2 down, sampai aku rasa tak mampu nak melangkah. Malam tu, Allah pertemukan aku dan mak dalam mimpi. Mak hanya tersenyum tanpa sepatah kata. Dia memberi pelukan hangat. Keadaan itu berlangsung agak lama. Aku melepaskan segalanya dalam pelukan mak. Akhirnya aku tersedar dari tidur. Kehangatan pelukan mak masih terasa. Subhanallah, jiwaku pulih dan bangkit bersemangat. Terima kasih Kekasihku, Kaulah Pemilik Cinta yang memberi aku cinta seorang insan mulia seperti mak.


Nak cerita kisah cikgu pula. Tak tahu nak bermula bagaimana. Cikgu yang banyak memberi kesan dalam hidupku adalah cikgu Rakeah (tak pasti betul ke tak namanya). Dia suka memanggilku dengan nama doraemon. Masa tu sekolah rendah lagi. Walaupun macam tu, kepercayaan yang Cikgu Rakeah berikan padaku merupakan titik tolak untuk aku menjadi aku. Amanah demi amanah yang diberi membuatkan aku tambah bersemangat untuk mencapai kecemerlangan.


Terima kasih cikgu...


Cikgu Saodah, Cikgu Peter, Cikgu Haini, Cikgu Nurmuhaiyun, Cikgu Nasarudin, Ustazah Syarifah, Ustaz Faizul...dan semua cikgu2 yang terlalu banyak nak disebutkan, jasa kalian akan kukenang hingga akhir hayat. Semoga kalian terus tegar mendidik anak bangsa pewaris perjuangan kita semua. Hanya doa yang mampu kutitip buat peneman jalan juang cikgu semua. Tanpa kalian, entah siapalah aku sekarang. Mungkin saja aku menjadi remaja yang hilang arah tujuan...


Selamat hari Ibu


Selamat Hari Guru


Bagiku setiap hari adalah hari ibu dan guru =)

No comments: