October 29, 2009

Jauhnyaaaaaa

Eh, sempat update blog lagi dekat2 nak exam ni?

Jangan amalkan. Aku dan kalian tentunya berbeza. Aku bukan kamu dan kamu bukan aku. Ini ekspresi hati sekadar untuk meredakan sedikit tekanan peperiksaan akhir yang sudah amat2 menghampiri.

Bertambah kalut apabila menerima satu lagi tugasan. Ada laporan eksperimen yang harus dihantar sebelum tamat peperiksaan akhir. Hanya mampu tersenyum (dalam sebal) apabila mengenangkan hal ini.

Lusa aku akan bermusafir sebentar ke bumi Johor. Abang sulungku bakal mendirikan baitul muslim bersama belahan hatinya.


Orang Kuching + orang Johor ^_^


Jauhkah?


Ada yang kata, "jauhnyaaaaaa!"


Secara peribadi, aku tidak merasa perjalanan kuching-JB jauh, mungkin kerana telah terbiasa. Perjalanan itu hanya memakan masa lebih kurang satu setengah jam, jadi ianya berkali ganda lebih dekat daripada perjalanan menaiki bas ke pantai timur atau utara. Jadi, nilailah sendiri. Aku bukan memprovokasi atau mahu menimbulkan kontroversi. Ianya hakikat.

Teknologi merentasi masa dan sempadan. Jarak bukan lagi satu masalah. Buka mata buka minda kita. Jauh perjalanan luas pemandangan bertambah pengalaman. Jika kita hanya tetap di satu tempat tanpa mahu berganjak, bagaimana mungkin kita dapat melakukan anjakan paradigma dalam kehidupan kita?

Agak skema pulak ayat di atas. Tapi itulah maksud yang mahu kusampaikan. Bumi Allah ini luas, jelajahilah dan ambillah pengajaran dari setiap apa yang kita temui.


"Tidakkah kamu memperhatikan, bahawa sesungguhnya Allah telah menciptakan langit dan bumi dengan hak (benar)? Jika Dia menghendaki, niscaya Dia membinasakan kamu dan mendatangkan makhluk yang baru (untuk menggantikan kamu), dan yang demikian itu tidak sukar bagi Allah"
(Ibrahim:19-20)


Bermusafirlah, kalian akan menjumpai seinfiniti ragam manusia yang berbeza dari diri kalian. Dan pasti, banyak mutiara kehidupan yang akan dikutip sebagai panduan kehidupan ini. Supaya kita tetap di jalan yang lurus. "No belok2!"

p/s: Ini bukan iklan cuti2 malaysia

No comments: