October 6, 2009

Meneka hati bonda

Lelah, sungguh ia mendera. Celaru berkecamuk entah bagaimana harus kugambarkan emosi ini. Hingga di satu saat ingin sahaja aku lari dari realiti, tapi itu hanya tindakan si pengecut. Kita umat Islam tidak diajar begitu. Peribadi mukmin seteguh karang, tegar menghadapi segala mehnah ujian.

Berpinar pandangan ini, terlalu lama menghadap buku. Sesekali tidak mahu mengeluh. Cuma fitrah insan, mudah berputus asa bila berdepan dengan ujian. Ditambah lagi dengan masalah yang tidak putus, Tuhan, sekali ini aku teramat rapuh. Lemahkah aku?

Sekali melangkah, jangan sesekali berundur~

Petang tadi aku melepaskan rindu dengan permata hati. Bonda tercinta yang jauh. Tidaklah kuadukan apa yang terbuku, cuma berkata bahawa aku terasa penat. Bonda sudah mengerti. Lantas dia memberikan kata2 semangat. "Sekali melangkah jangan sesekali berundur!"

Ini jalannya. Tempuhilah dengan sabar dan jangan berhenti berdoa. Ah, bonda, rindu sungguh mahu bertemu. Rindukan pandangan kasih sayangnya, rindukan senyuman bahagianya. Siapa tahu duka di hati bonda?

Kita yang selalu sibuk dengan dunia sebagai mahasiswa, kadangkala melupai ini. Kita sering meminta doa dan restu, lalu mengabaikan perasaan bonda. Entah berapa banyak airmatanya yang menitis untuk kita. Pernahkah kita ambil tahu atau mahu tahu?

Bonda juga mahu difahami. Bonda juga mahu dimengerti. Namun dia tidak akan pernah menunjukkan perasaan sebenarnya. Sungguh, bonda adalah kurniaan dari yang Maha Hebat.

Sayangi, hormati, dan fahamilah hati bonda. Hidup ini akan lebih bermakna jika kita memberi. Hapuskanlah duka di hati bonda, semoga senyumannya tidakkan sirna dan senantiasa terukir bahagia~

No comments: