November 6, 2009

Aku rindukan perjuangan itu

Musim imtihan kini bertemankan hujan. Cuaca sejuk sahaja. Dugaan besar bagiku (mungkin juga bagi kebanyakan pelajar), bantal dan selimut nampak lebih menarik berbanding nota2. Astaghfirullah! Back to my sense. Kalau asyik bermalas-malas bagaimana mahu mencapai najah kan?


Tidak tahu apa sebenarnya yang mahu diperkatakan. Bahana imtihan, emosi agak tidak menentu. Seperti 'electrocardiogram' andai dapat kulukiskan. Saat2 begini hati selalu terkenang pada ayahbonda, kiranya boleh kupinjam semangat kalian buat bekal menempuhi masa2 sukar. Ingin menjadi setabah kalian, kerana hati ini terlalu rapuh.


Ah, diuji sedikit sudah mahu mengeluh!


Sayu hati ini terkenang pada perjuangan yang semakin jauh kutinggalkan. Bukan pintaku sahabat. Aku rindu pada wajah2 yang tidak jemu berjuang di jalan Allah. Wajah2 yang adakalanya sangat keletihan namun penuh keikhlasan. Aku rindukan persahabatan yang bertunjangkan ketulusan. Ukhuwah yang hangat, membakar semangat perjuangan. Menyalurkan energi luarbiasa yang tiada tara. Jiwa yang mendamba mardhatillah. Semua ini amat2 kuperlukan di saat ini. Aku yang merasa hampa pada diri sendiri.


Sahabat, maafkan aku. Sukar untuk kujelaskan situasi diri. Mungkin kebisuanku telah menimbulkan banyak andaian. Kalian pasti terluka. Maafkan aku, maafkanlah kelemahan diri ini. Betapa aku terlalu ingin bersama kalian dalam saf perjuangan itu semula. Meneguk pahit manisnya. Menumpahkan airmata dan keringat demi agama kita. Tapi, aku insan lemah sangat terhimpit oleh segala-gala yang ada di sekelilingku. Tembok2 yang amat payah untuk kulepasi, hati2 yang harus kujaga...ah, sesak rasanya!


Sehingga saat ini, sabar dan doalah senjataku. Hanya Dia yang Maha Mengetahui. Dia yang sentiasa menitipkan ketenangan saat hati dilanda gundah. Terima kasih Tuhan! Aku sendirian dalam keramaian, namun kau tetap juga bersamaku. BersamaMu, aku punya segalanya, melebihi dunia seisinya...


Aku hampa pada segalanya yang kutemui kini. Aku dan hidupku. Aku dan tujuanku. Aku dan imanku. Lantaran kehampaan itu, aku lebih senang dengan caraku yang begini. Aku dan kebisuanku. Mungkin lebih baik begitu. Baik untuk imanku yang sudah merudum. Semoga ia menjadi penawar penyakit wahan yang merajai diri. Dan semoga bertambah darjah kesabaran, untuk diri yang sering merasa dipergunakan.


Untuk sahabat2 yang kucintai kerana Allah, teruskan perjuangan kalian. Aku tidak pernah berhenti berdoa moga apa yang kita cita-citakan untuk agama kita akan terealisasi juga suatu hari nanti, dengan izin Allah. Kuatlah kalian dalam perjuangan. Moga setiap titis airmata dan keringat kalian mendapat ganjaran dari Allah swt. Aku akan bersama kalian semula, itu keyakinanku yang tak pernah pudar. Sehingga detik itu, aku akan terus bersabar!

Innallaha ma'ana...



2 comments:

gene47 said...

berjuang itu pahit..kerana syurga itu manis..bukannya secebis mahar yang dipinta..ikhlas jua yang diberi..(sunnah orang berjuang - hijjaz)

SuTeRa said...

Jazakallah.tiada perjuangan yg mudah~