December 13, 2009

Bintang kecil

Rajin semacam aku update. Sementara ada semangat ^_^


Aku teringat pada satu nama. Nama yang membuat diri ini tersenyum.


Bintang kecil.


Jolokan ini diberi oleh arwah makcik yang tinggal berdekatan dengan rumahku suatu masa dahulu. Dialah satu-satunya insan yang memanggilku dengan nama itu. Tak pasti kenapa.


Sewaktu baru berpindah ke Kuching, aku tidak punya kawan. Yelah, aku dilahirkan dan dibesarkan di satu daerah yang agak jauh dari Kuching. Sehinggalah usiaku mencecah 8 tahun, barulah ayah berjaya untuk transfer ke Kuching.


Kerana tiada kawan, aku hanya duduk di rumah. Ibarat lone ranger jugakla. Setiap malam, aku dan abang akan ke surau untuk solat berjemaah.


Di suraulah aku bertemu dengan makcik yang sangat baik itu.


"Sejuk hati tengok bintang kecil", katanya sambil memelukku setiap kali selepas solat.


Akhirnya aku terbiasa dengan panggilan itu.


Kini, mungkin aku bukan lagi bintang kecil, kerana dia juga telah tiada. Tapi aku tetap merindui insan itu. Insan yang tidak lokek memberi pelukan hangat pada anak2 kecil. Insan yang selalu memberi kekuatan untuk aku memilih jalan yang betul dalam kehidupan.


Walau telah dibatasi bumi, aku doakan semoga dia tenang dan bahagia di sisi Tuhan. Kebaikan walau sebesar zarah tetap akan dihitung. InsyaAllah, banyak amal kebaikan yang telah beliau laksanakan semasa hayatnya.


Kerinduan ini menusuk kalbu~

No comments: