December 27, 2009

hikmah ujian

Aku agak kesal dan terkilan, kerana banyak panggilan telefon dari ayah yang tidak berjawab. Itu yang terjadi beberapa hari ini. Aku, kalau sudah ralit dengan kerja, memang terlupa dan kurang alert dengan bunyi telefon. Sehingga suatu pagi selepas subuh, barulah aku berpeluang melepas rindu bercakap dengan ayahbonda tercinta. Ah,rindu, sungguh aku rindu.


Mereka sedang sibuk dengan urusan berpindah rumah. Aku berlagak ceria. Riuh bertanya itu ini. Jauh di sudut hati, aku rasa sungguh pilu. Sayu. Hakikat yang terlalu pahit. Kehidupan, siapa yang dapat menjangka?


Ya, aku semakin mengerti.


Sekilas, aku menoleh ke masa silam. Kutemukan lagi suatu hikmah ujian. Apa yang berlaku suatu ketika dahulu, sememangnya bagi mempermudahkan kehidupanku kini. Subhanallah, Allah jua yang Maha Mengetahui.


Teman, dunia kita berbeza. Perbezaan itu tidak memungkinkan semuanya.


Rupanya itulah yang tersirat.


Terima kasih Tuhan!


"Sesungguhnya apa yang berlaku itu benar-benar membuktikan tanda-tanda kekuasaan Allah yakni bagi mereka yang memperhatikan kekuasaan-Nya"
(Al-Hajr: 75)

No comments: