August 13, 2010

dari kerana mata


Eye contact. Ianya memainkan peranan penting dalam komunikasi. Ia menunjukkan fokus dan kesungguhan, serta membantu untuk menyampaikan sesuatu mesej dengan jelas.


Look into the eyes. Convey the message.


Bercakap dan memandang tepat ke arah mata. Sangat penting bagi tenaga pengajar (cikgu, pensyarah). Ramai yang biasa bercakap begitu. Tapi ada juga yang sebaliknya. Dan aku adalah antara yang sebaliknya.


Sering sahaja mengalami masa2 sukar jika bercakap dengan orang yang mementingkan eye contact. Apatah lagi dengan insan berlainan jantina. Malunya hanya Allah yang tahu. Malu sehingga rasa nak menyorokkan diri supaya orang tak nampak. Tapi kalau dengan perempuan takde masalah. Boleh je nak pandang macam mana pun.


Eye contact memang penting. Tapi pandangan juga harus dijaga. Dari mata turun ke hati. Bahaya tu. Bukan mudah nak jaga hati kan. Memang betul kita harus profesional, tapi aku tetap merasakan bahawa seorang lelaki tidaklah perlu memandang dengan terlalu bersungguh-sungguh semasa bercakap dengan wanita yang ajnabi. Walaupun atas urusan kerja, persatuan, etc.. Bukankah ada adab yang harus dijaga?


Sekadar pandangan jujur dari diri yang serba kurang. Aku cuma amat2 tak selesa bila berada dalam situasi sebegini. Terpaksa buat2 biasa walau hakikatnya gemuruh tak terkata. Huhu T__T


Oh ya, esok aku akan bermusafir ke Gombak. Doakan semuanya selamat~

p/s: Pandangan mata punya seribu rahsia. Mampukah kita mentafsirkannya?

2 comments:

~candlesky~ said...

Betul..Pndang kejap-kejap udahla kan...Jgnla smpai nak tembus mata tu..uhuuuuu

SuTeRa said...

kan? dilema betul...