August 17, 2010

Seteguh gunung Uhud

Sesungguhnya kukuh dalam pendirian, terencana dalam melangkah, tegas dalam memberikan keputusan, tekad yang kuat merupakan ciri khas orang mukmin, sebagaimana yang disebutkan oleh firmanNya:

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka tidak ragu-ragu..."
(Al-Hujurat: 15)


Akan ada masanya kita berhadapan dengan persimpangan kehidupan yang menuntut sebuah keputusan. Sepertimana seseorang bertemu cahaya kebenaran tetapi merasa ragu untuk meninggalkan kemaksiatan. Dirinya mahu berubah dari kejahilan menuju jalan hidayah. Pada masa itu akan timbul banyak persoalan yang membolak-balikkan sekeping hati. Akankah bertamu penyesalan setelah segalanya berlalu?


Seorang penyair pernah berkata,
"Penawar bagi sesuatu yang tidak disukai oleh diri adalah dengan melepaskannya"


Lantaran itu, apabila sudah membulatkan tekad, berpendirianlah seteguh gunung Uhud. Tetaplah redha sekalipun harus menggenggam bara api. Sungguh, jalan menuju redha Allah itu berliku-liku. Tetaplah dalam melangkah, bersangka baiklah kepada Allah, pasti akan datang bantuan-Nya. Pasti.


Wahai diri, tinggalkanlah apa yang dibenci Allah, meskipun hati mencintainya. Teguhkan pendirian, melangkahlah usah berpaling lagi, semoga semangat Badar bersama kita, hamba yang mendamba keredhaan Maha Pencipta...


p/s: Amat memerlukan semangat itu~

No comments: