February 4, 2011

3 persoalan

Aku percaya setiap daripada kita punya pendirian@prinsip tersendiri. Hatta dalam sekecil-kecil perkara, tindakan-tindakan yang kita ambil tidak akan membelakangkan prinsip tersebut. Masyarakat juga mungkin mengenal kita atas ketegasan dalam mempertahankan sesuatu yang kita yakini benar. Tidak kurang juga yang memperlekehkan dan hidup ibarat lalang, bisa ditiup ke arah manapun.


"Man 'arafa nafsahu, faqad 'arafa Rabbahu"
"Siapa yang mengenal dirinya, maka dia mengenal Tuhannya"


Bermula dengan mengenal diri, bersama 3 pertanyaan ini:

1) Dari mana aku datang?
2) Untuk apa aku diciptakan?
3) Ke mana aku akan kembali?


Jawapan pada persoalan2 ini akan menjadikan hidup kita lebih terarah. Kerana kita jelas akan tujuan penciptaan dan tempat kembalinya diri. Jati diri kita terbentuk hasil daripada kefahaman kita dalam menjawab persoalan ini.


Apa yang membarah dalam masyarakat dewasa kini adalah bila mana hilangnya jati diri lantaran leburnya kefahaman terhadap 3 persoalan tersebut. Akhirnya, menjauhlah kita dari Tuhan Pencipta sekalian alam. Gagallah kita mengenalnya. Tiadalah kita merasa sebagai hamba.


Terus mengaku Islam, tetapi dalam masa yang sama Islam diasingkan dari segenap aspek kehidupan. Samada ekonomi, politik, pendidikan, kesihatan, pentadbiran, dan sebagainya, Islam tinggal sebagai satu entiti yang asing dan hanya boleh dibicarakan di dalam surau dan masjid semata.


Aku sebagai anak rantau, melihat situasi ini dengan begitu jelas. Anak-anak muda, kian hilang jati dirinya, prinsipnya, dan hidup sekadar menikmati masa muda.


Paling ketara, semakin kurang anak2 muda kelihatan di masjid dan surau. Jadi, di mana mereka? Di mana kita? Dimana syabab harapan agama?

No comments: