February 3, 2011

Diari musafir

Baru sahaja pulang. Sekarang sedang berada di KLIA menunggu flight ke kuantan (iaitu pada jam 6.20pm nanti). Sehingga detik itu ada beberapa jam lagi harus kulalui berseorangan. *Sedih bunyinya*


Oh ya, di hadapanku sekarang ada 2 pelajar yang baru pulang dari Mesir, juga sedang menanti penerbangan mereka pada jam 6pm nanti. Wajah penat jelas kelihatan. Sepintas perbualan, mereka sudah 2 kali transit dalam perjalanan dan tentunya rasa penat menguasai seluruh anggota.


Permusafiran kali ini memberi 1001 makna. Sentuhan tarbiyah dengan cara terseni amat terkesan di hati ini. Dalam beberapa jam Allah menemukan diriku dengan pelbagai watak manusia. 2 pelajar Mesir, beberapa orang makcik pertengahan usia, dan seorang kakak yang kaya dengan nasihat. Semoga Allah merahmati mereka dan melindungi perjalanan mereka. Sungguhpun baru mengenali, sifat pemurah mereka sangat mengagumkanku. Biarpun asing, mereka mempercayaiku, dan aku pula mempercayai mereka. Inikah yang dinamakan persaudaraan akidah ?


Terima kasih Tuhan...


Akhir kata,
Selepas pelbagai kekalutan yang berlaku di negara kita dan di seantero dunia, apakah tindakan yang kita lakukan sebagai respon ? Cukupkah sekadar bersuara di alam maya ? Inilah pertanyaan kepada diri. Dan sekalian yang membaca, silalah bertanya diri. Cukupkah rasa sensitif dan marah yang dipamerkan dengan tulisan mahupun lisan ?


Manifestasikanlah kata dakwah yang diungkapkan. Sebarkan kefahaman yang jitu. Serulah, serulah semampu diri, dalam kapasiti yang dimiliki. Kita mulia kerana Islam. Bertambah mulia di sisiNya dengan iman.

No comments: