October 26, 2011

Contengan

"Maka apabila kamu telah selesai dari satu urusan, maka kerjakanlah sungguh-sungguh urusan yang lain." (Al-Insyirah:7)

Singgah menconteng sebentar. Demi mengelakkan sebuah ketiduran. Diturutkan mata, barangkali sudah jauh ku dibuai mimpi. Namun urusan demi urusan menuntut komitmen, benarlah tanggungjawab itu lebih banyak dari masa.


Wahai Tuhanku,
Cukuplah kemuliaan bagiku dengan menjadi hambaMu
Dan cukuplah kehormatan bagiku bahawa Engkau sebagai Tuhanku
Engkau adalah seperti yang aku cintai
Makan jadikanlah kiranya aku seperti yang Engkau cintai
(Ali bin Abi Talib)


Imam As-Syahid Hasan Al-Banna berkata, "Aku tidak menulis buku kerana aku mencetak manusia." Maka manusia yang dicetak itulah yang akan menulis buku2 dan memanjangkan dakwah, seperti yang kita terima hari ini. Dan bagaimanapun jua, dakwah akan tetap mengalir seperti sungai. Ia akan tetap berjalan tanpa kita, kerana Allah boleh sahaja memilih insan lain untuk mengemban tugas itu. Alangkah ruginya seandainya kita memilih untuk lepas bebas dari tugas menyeru manusia kepada Islam. Hidup sekadar memenuhi kepuasan diri, berhibur bila bosan, shopping di waktu senggang, ia gembira namun penuh kekosongan.


Tapi, bukankah syurga itu mahal ? Kita pasti akan diuji. Dan memilih jalan itu, 1000 kali kita teruji.


Hening malam begini, teringat pula pada sahabat Rasulullah, Abu Musa Al-Asy'ariy, si pemilik bacaan malaikat. Rasulullah melukiskan keindahan suara Abu Musa, "Abu Musa benar2 dianugerahi seruling keluarga Daud a.s " (HR Tirmidzi). Entah bagaimana suaranya sehingga digambarkan sungguh merdu mengalunkan Al-Quran..


..............................


Dah 1.30am ? Izin undur diri~

No comments: