October 28, 2011

Menunggu~

Seminggu ini hatiku berbolak-balik. Gelisah, risau, dalam mempertimbangkan suatu hasrat.

AKU INGIN PULANG.

Ya Allah, sesungguhnya apa yang kudambakan saat ini adalah untuk bertemu melepas rindu pada keluarga tercinta. Kalau nak dinisbahkan pada bateri telefon, semangatku sudah tinggal 1 bar, untuk menempuh liku2 hidup selaku anak rantau.

"Kenapa tiba2 nak balik.."
Kakakku bertanya. Ayah pun bertanya hal yang sama, sebab mengikut perancangan asal, aku akan menghabiskan cuti seminggu di rumah sahabat (tabah kononnya). Maka, aku diam saja. Risau andai berkata sepatah, jadi drama airmata yang pasti merisaukan mereka. Ramai yang terlopong mendengar khabar ketidakpulangan ke kampung halaman. Teman2 asyik bertanya dan menduga,

"tabah benar kamu wahai sutera" itu kata mereka.

Tetap kubalas senyum. Andainya kalian tahu badai di hati ini, barangkali tiada yang mahu berumah di tubir hati. Dan barangkali tiada pun dihadiahkan kata tabah itu buat seorang insan sepertiku. Hanya sabar, sebagai peneman, sekurang-kurangnya tidaklah aku menangis seperti anak kecil yang dahagakan susu. Barangkali juga, kita sudah semakin dewasa, untuk mengendalikan segala jenis perasaan dengan lebih saksama.

Tidak mahu hanyut dengan perasaan, maka kukatakan, AKU AKAN PULANG :)

Meminta pertolongan dengan sabar dan solat itu sangat indah. Dan andai ada izinNya, tercapailah hasrat di hati. Tetap kutunggu khabar itu dengan sabar.

No comments: