October 5, 2011

Mari berhijab



Pastinya ramai yang masih terbius dengan forum bersama Ustaz Riduan dan Catriona Ross sebentar tadi kan ? Walaupun tidak dapat turut hadir (kerana ada tuntutan yang lebih utama), aku pasti ini merupakan satu perkembangan yang teramat positif untuk persoalan hijab.

Hijab?

Aurat?

Err...

Kenapa terkesima ? Beleklah Al-Quran, surah An-Nur, ayat ke 31 (tengok sekarang). Jelas, terang, nyata tanpa perlu disuluh lagi kan perintah Allah kepada wanita:

1. Menjaga pandangan
2. Memelihara kemaluan
3. Jangan menampakkan aurat (hendaklah melabuhkan tudung sehingga menutupi dada), kecuali kepada orang2 yang disebutkan
4.Jangan menghentakkan kaki agar diketahui perhiasan yang disembunyikan


Nah. Dalilnya jelas terbentang.

Wanita yang menutup aurat, ibaratnya bagai emas permata yang disimpan elok dalam bekas kaca. Tertutup dengan kain baldu, sehinggakan tiada secalit habuk pun yang terlekat. Usah katakan emas permata, semasa membeli buku atau majalah pun, pastinya kita akan memilih buku yang belum dibelek dan disentuh, dan selalunya masih berbalut dan terletak di bahagian bawah atau belakang buku2 yang terdedah. Betul kan?


Jangan rasa hodoh dan buruk bila berhijab. Bahkan wanita kelihatan cantik sekali, apalagi di sisi Allah. Ia tidak mengurangi sedikit pun kualiti dirimu, malah penghormatan pula yang akan didapatkan. Mata2 nakal akan merasa malu untuk memberi usikan. Paling tidak, hanya ucapan salam yang mereka berani ucapkan. Tidak lebih dari itu. Terpeliharalah maruah dan diri sebagai wanita Islam.


Kita harus menjadi mawar berduri di taman larangan. Bukan sesuka hati diceroboh, bukan sebarang kumbang boleh mendekat. Hanya kumbang pilihan Allah bisa mendapatkan bunga mawar seharum itu.


Paling utama, kenapa harus dikorbankan peluang menjadi bidadari syurga hanya kerana ingin menjadi perhatian di dunia fana nan sementara?


Di taman2 syurga kita akan mempersembahkan segalanya, bergembira dengan nikmat Tuhan atas segala yang telah diusahakan di dunia. Mahukah kita bersama bergandingan, berusaha mematuhi perintah Allah, untuk ganjaran syurga yang kekal selamanya ?


Berusahalah. Berdoalah. InsyaAllah. DIA akan memberi kekuatan. Usah pedulikan sinisnya sindiran, kerana ia tidak memberi rugi atau untung sedikit pun.


Jom. Berhijab dengan SEMPURNA ^_^

No comments: