October 30, 2011

Sebuah mimpi

Alhamdulillah, masih kita ini bernafas dengan nikmat iman dan Islam. Masih mampu jari jemari ini mengukir sesuatu, sebagai hadiah mungkin pada hati yang mencari. Dan akhir2 ini, semakin rajin pula diriku berkongsi rasa, menukilkan sesuatu yang kukira berharga buat bekal jalanan panjang para pejuang.


Oh, sebenarnya masih lagi jantungku berdegup laju. Terjaga dari tidur lantaran mimpi yang tidak diundang, adakala mengganggu konsentrasi buat masa sehari. Alangkah! Liciknya syaitan bermain senjata, aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam..


Nahnu duat laa qudhot wa nahnu duat qobla kullisa. Allah Allah. Para pemuda sesungguhnya hujung tombak dari sebuah kejayaan. Gunakan segala potensi yang ada pada diri, baik melalui penulisan, pidato, mahupun apa saja kaedahnya, untuk melakukan tugas menyeru manusia kepada Rabb.


Tsabat dalam tarbiyah dan dakwah, berusahalah sehabis daya wahai diri wahai pemuda. Tidak ditabur bunga di jalan ini, tidak juga dihamparkan karpet merah buat selesa melangkah. Bahkan duri ditaburi di tempat rasulullah melangkah, dilempar batu hingga berdarah, dilumur najis unta dalam solatnya, dalam memikul risalah kebenaran. Rasulullah dan sahabat telah melaluinya, dengan darah dan airmata.


Percaya,
Islam sebagai ustadziatul alam bukanlah sebuah mimpi. Bahkan ia adalah janji yang pasti.


Ujian terbesar seorang daie adalah pada soal istiqomah. Setiap dari kita tidak pasti bagaimana pengakhiran kita, masihkah kekal sebagai daie, ataupun akan digelincirkan kita lantaran dosa2..naudzubillah. Sedih hati ini mengenang diri. Takut pada kata2 yang diucap. Banyak berkata, kurang beramal, itu bahaya sekali.


Dalam aliran masa yang terus berlalu, sesekali terlintas di fikiran, akankah ada titik pertemuan dalam perbezaan itu. Aku jadi sedih memikirkan. Sungguh aku berharap, tapi masih belum dikurnia jawapan pasti, hingga terbawa ke alam mimpi.


Gelisah hadir hadiah dari sebuah mimpi yang bukan sekali. Pergilah, aku nak buat kerja, report tersusun elok di sebelahku minta dilayani.


Hingga bertemu lagi. Fi amanillah.

No comments: