August 18, 2009

siapakah 'ibadurrahman?

Terasa begitu cepat putaran masa. Bagaikan baru semalam kita menjadi kanak2 yang hanya tahu erti gembira. Tanpa kita sedari, segalanya perlahan-lahan luput dari diri kita. Orang2 tersayang datang dan pergi di celahan waktu. Dari hari ke hari, kita semakin memaknakan kehidupan ini dengan pelbagai tafsiran. Pengalaman mendewasakan, menjadi guru terbaik bagi setiap insan. Jika ditanya tentang graf kehidupan masing2, sudah pasti setiap orang punya corak hidup yang berbeza-beza. Tapi kita tetap dapat mengambil ibrah yang sama walaupun caranya berbeza. Itulah kehidupan.

Kita selalu mengeluh apabila mengalami kesukaran, tak terkecuali diriku sendiri. Apabila hikmah ujian tersingkap, barulah kita mengerti rupanya semua itu tarbiyyah dari Sang Kekasih. Agar kita menjadi insan yang tegar, dan dalam masa yang sama sentiasa meletakkan sepenuh pergantungan pada Ilahi. RencanaNya penuh misteri dan diliputi kerahsiaan. Berfikirlah, dan lihat segalanya dari kacamata iman.

Dalam sebuah kuliah yang aku ikuti, untuk menjadi 'ibadurrahman, yakni hamba2 yang dikasihi Allah adalah sesuatu yang perlukan jihad dalam diri yang amat tinggi. Ia kelihatan mudah namun dari segi praktikal tidak semua mampu melaksanakannya dengan ikhlas.


"Adalah hamba2 Tuhan yang Amat Pengasih itu adalah orang2 yang berjalan di bumi dengan rendah hati dan apabila orang2 bodoh menyapa mereka (dengan kata2 yang menghina), mereka mengucapkan 'salam'. Dan orang2 yang berkata," Ya Tuhan kami, jauhkanlah azab Jahanam dari kami, kerana sesungguhnya azabnya itu membuat kebinasaan yang kekal." Sungguh, Jahanam itu seburuk-buruk tempat menetap dan kediaman."
(Al-Furqan: 63-66)


Ayat2 seterusnya dalam surah Al-Furqan semuanya menceritakan tentang sifat2 'ibadurrahman. Indah sekali, jika kita menjadi hamba2 yang dikasihiNya. Manis sekali, jika hati kita sentiasa dekat denganNya.


Namun, sungguh mengecewakan bila kita hanya selalu berusaha untuk menjadi insan yang dikasihi manusia semata. Kita berusaha untuk memuaskan hati manusia. Kita mahu meraih perhatian dari manusia. Kita mahu menjadi seorang yang 'adorable' di mata semua. Hingga kita abaikan pandanganNya terhadap kita. Dalam kita meraih cinta manusia, kita ketepikan cintaNya yang tidak bertepi. Kita senangkan hati manusia dengan hal yang DIA tidak sukai. Oh, inilah kita. Mengenangkan hal ini diri terasa terlalu malu. Kerana diri baru mahu tersua-sua mencari Dia bila kita kehilangan pergantungan pada manusia. Bila semua manusia meninggalkan kita, barulah mahu merayu menagih pertolonganNya. Ya Tuhan, ampunkan kami kerana selalu terlupa. Kami mahu menjadi hamba2 yang dikasihi, kami mohon cintaMu yang tidak bertepi...


Jatuh cinta
Rasa indah seisi dunia
Seolah diri miliki segala
Manis dan bahagia
Hati tersenyum gembira
Untuknya rela berkorban segala
Mahu kekal hingga ke syurga
Inilah bahasa cinta

Tidak terduga
Yang terindah hanyalah sementara
Dia yang dikenal kian berubah
Cinta sudah berpaling arah
Hanya pahit hempedu dapat dirasa
Dimana hilangnya bahagia?
Dimana semua janji yang pernah terbina?

Hancurlah sekeping hati
Hati yang pernah diberi
Kecewa membarah membunuh rasa
Airmata jadi teman setia
Lalu apa indahnya cinta
Bila bahagia seketika cuma
Masa depan yang tiada terduga
Insan tersayang meninggalkan kita
Di mana harus diletakkan cinta?
Hati ini milik siapa?
Agar cinta tiada kecewa

Akhirnya ketemu sebuah hakikat
Cinta manusia tiada abadi
Bisa mengundang kemarau hati
Labuhkanlah cinta pada Sang Pencipta
Pemilik Hati dan Jiwa
CintaNya tak bertepi tak bersempadan
Cinta yang menyuluhi kegelapan
Menerangi barzakh
Memayungi di mahsyar
Memimpin menuju syurga
Menatap wajahNYA
Bukti sebuah cinta...

No comments: