August 9, 2009

Syabab Musafir Kasih

Terlebih dahulu, mabruk buat saudara naim yang telah pun selamat diijabkabulkan dengan belahan hatinya. Kecewa dan kecewa lagi untuk entah yang keberapa kali kerana tidak dapat menghadiri walimah bersama sahabat2 lain. Ada yang lebih aula'. Kelas pathology yang men'tepu'kan itu bukan sembarangan. Sekali tidak datang entah berapa jauh sudah ketinggalan.

Hari ini juga ada muktamar. Kesihatan aku yang sebegini mana mungkin mengizinkan aku untuk pergi ke mana2 selain berada di kampus yang sunyi sepi ini. Hanya salam dari kejauhan yang bisa aku layangkan buat sahabat2 dan kakak2 tersayang yang jauh di sana. Selamat bermuktamar!

Semalam aku telah mengkhatamkan sebuah buku. Dalam masa lebih kurang 4 jam, 'Syabab Musafir Kasih' berjaya kuhadamkan. Karya Fatimah Syarha jarang yang mengecewakan. Syabab, yang bermaksud pemuda, merupakan lambang kepada pemuda harapan ummah. Yang bakal menjadi pembela agama, bersemarak dakwah di segenap jiwa!


Wahai Syabab,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta gelombang,
Ayuh, SYABAB!

"Berikan aku 10 orang pemuda, maka akan aku gegarkan dunia"
(Soekarno)

No comments: