July 11, 2009

dont touch me!

"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya"

(Riwayat At-Tabrani dan Baihaqi)



Tiada maksud yang tersirat. Apa yang hendak disampaikan jelas amat. Mengimbau kembali peristiwa beberapa minggu yang lalu.


"Terima kasih atas segala tunjuk ajar cikgu..."

"Sama2..."


Sambil tersenyum dia menghulurkan tangan. Aku terkejut, lagak seperti terkena electric shock! Namun aku cepat2 kembali ke paras normal dan memaniskan wajah.


"Minta maaf..."


Hanya itu yang mampu kukatakan, memberi isyarat bahawa aku tidak boleh berjabat tangan dengannya. Alhamdulillah, dia memahami dan mungkin juga rasa bersalah.



Fenomena sebegini sering terjadi kepada para muslimat. Ada yang tidak mampu menolak, takut dikata biadab. Atau tidak tahu adab.

Selagi mampu menolak, tolaklah. Tapi biarlah dengan hikmah. Islam itu indah, Islam itu mudah. Bertindak sesuai dengan keadaan.

Pelihara maruah kita, pelihara kesucian kita. Bersosiallah, dalam garis syariat yang ditetapkan. Semoga perasaan malu yang dikurniakan Allah menjadi perisai menjaga diri dan nama...


"Janganlah perempuan2 itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan2 yang baik"

(Al-Ahzab:32)

No comments: